torsdag 3. mai 2018

Kjappganger og saaaakteganger

Livet med to hunder byr på mange ulike utfordringer. En av dem - som jeg ikke hadde tenkt på - var ganglaget. Eller det vil si gå-tempoet. Hunder er som mennesker: noen går naturlig raskt, andre går naturlig tregt. Jeg har alltid vært bevisst på at Chantie går fort. Hun snuser fort og det virker som hun tar inn enorme mengder med informasjon gjennom nesa selv om tempoet er høgt. Hun er en hund som lett stresser seg opp - noe som også påvirker tempoet hennes. Hun kan selvsagt også bli stående i en "evighet" å snuse, samt gå sakte når hun vil det - men hvis hun får bestemme tempoet på de fleste turene våre så går det relativt raskt.


Noen har sagt til meg at det er jeg som har "lært" henne dette tempoet, men det tror jeg faktisk ikke lengre. Jeg trodde det en stund - men hun raser jo rundt også når hun er løs. Enten det er i skogen (når det ikke er båndtvang) eller i den inngjerdede hagen min. Hun ER en hund med høgt tempo i seg. Og det gjelder jo ikke bare vandretempoet, men også alt det andre hun foretar seg. Hun er kjapp i reaksjon - og alltid på vakt...

Tasja derimot - er den rake motsetning på tur. Tasja kan sose rundt, gå fram og tilbake, sjekke igjen og liksom kose seg med hver lukt.


Dette burde jeg jo ha forutsett litt mer, for hensikten med Tasja på sikt er jo nettopp å dempe stressnivået til Chantie. Jeg har et håp om at når Tasja blir voksen og rolig (?!) så vil hun ha en god påvirkning på Chanties stress og "masing". Men jeg hadde ikke tenkt så mye at jeg forsto at det å gå tur med de sammen de første par årene nok ikke er noen god idé. I starten hadde jeg de med begge to, men jeg merket fort at innvirkningen Chanties stress og tempo hadde på Tasja ikke var noe lurt. For Tasja blir selvsagt urolig og med-stresset av tempoet til Chantie. Så da har jeg endt med å gå TO turer nesten daglig. De får hver sin tur - en tur med litt høgt tempo med Chantie, og en mer sose-tur med Tasja. På denne måten så bevarer jeg jo roen i Tasja på tur - samtidig som at Chantie også får en god tur i sitt tempo. For dersom Chantie måtte fulgt Tasja i hennes saaaaakte tempo, så blir Chantie frustrert av det også...

Det kan jo være greit å tenke gjennom hvilket ganglag har egentlig din hund? Ofte ser jeg hundeeiere på "tur" med hunder i 1 meter langt bånd - hvor eieren nærmest sleper hunden med seg - uten at den verken får tisse mange ganger, snuse, ta inn "dagens nyheter fra de andre hundene i nærområdet" - og jeg syns bare det er trist. Selvsagt kan hunder tåle å være med på en gåtur slik eieren ønsker, men ikke hele turen! De fleste som skaffer seg hund sier jo at de skal ut å gå tur med hunden - og nettopp da mener jeg det er viktig at man tar hensyn til hundens behov for snusing, markering, tissing, rulling, gressing, bading og alt annet hunden ønsker å gjøre på SIN tur!

God gå-tur - i kjapt eller langsomt tempo!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar